Thursday, February 17, 2011

Apa itu Valentine Day

korang2 sume korang tau ke ape itu valentine day?
dlu time aku kecik2 yg aku tau hari tok bg bunga bg psangn yg brcinta...
nmpk sgt la aku nie xtau lgsung bab2 cmnie kn..
ish2....
itu la mak suh g skola aku p dok bwh pokok mangga..

la nie aku nk share ckit ngn korang mende Valentine Day yg org lin sbok sgt nk celebrate..
nsib aku xpnah smbut nyah......

Menurut data dari Ensiklopedi Katolik, nama Valentinus diduga bisa merujuk pada tiga martir atau santo (orang suci) yang berbeda.
Hubungan antara ketiga martir ini dengan hari raya kasih sayang (valentine) tidak jelas. Bahkan Paus Gelasius I, pada tahun 496, menyatakan bahwa sebenarnya tidak ada yang diketahui mengenai martir-martir ini namun hari 14 Februari ditetapkan sebagai hari raya peringatan santo Valentinus. Ada yang mengatakan bahwa Paus Gelasius I sengaja menetapkan hal ini untuk mengungguli hari raya Lupercalia yang dirayakan pada tanggal 15 Februari.
Santo atau Orang Suci yang di maksud yaitu :
  • Pastur di Roma
  • Uskup Interamna (modern Terni)
  • Martir di provinsi Romawi Afrika.
Sisa-sisa kerangka yang digali dari makam Santo Hyppolytus, diidentifikasikan sebagai jenazah St. Valentinus. Kemudian ditaruh dalam sebuah peti dari emas dan dikirim ke gereja Whitefriar Street Carmelite Church di Dublin, Irlandia. Jenazah ini telah diberikan kepada mereka oleh Paus Gregorius XVI pada tahun 1836. Banyak wisatawan sekarang yang berziarah ke gereja ini pada hari Valentine (14 Februari), di mana peti dari emas diarak dalam sebuah prosesi dan dibawa ke sebuah altar tinggi. Pada hari itu dilakukan sebuah misa yang khusus diadakan dan dipersembahkan kepada para muda-mudi dan mereka yang sedang menjalin hubungan cinta.
Hari raya Valentine Days ini dihapus dari kalender gerejawi pada tahun 1969 sebagai bagian dari sebuah usaha yang lebih luas untuk menghapus santo-santo yang asal-muasalnya tidak jelas, meragukan dan hanya berbasis pada legenda saja. Namun pesta ini masih dirayakan pada paroki-paroki tertentu.


tp kn aku rase zaman2 skang nie...
valentine nie bukan takat nk bg bunga lbih dri bunga pun ade..
ish2...
manusia2...

asl tibe valentine je..

mula2 aku nengok kete brgegar2 sndri tnpa bntuan driver maupun gempa bumi...

rase cam nk ketok je ke pintu kete 2..
tp aku rase kn nk ketuk bakar je trus...

'kite bakar je yop' (versi ucop hntu kak limah)

sudah2 la wahai manusia umat islam
skang pun dh akhir zaman..
ubah2 la perangai

mnyampah pun ade aku nengok.
tp klu korang2 nk nengok dorg dok bergegaran dlm kete..

p g jom ler kite ke bukit ampang!!!

hahaha..
view mmg cantek
cantek main pun sedap la

bongok la depa2 nie...

No comments:

Post a Comment